Με αρνητικό πληθωρισμό πορεύεται πλέον από τον Μάρτιο η ελληνική οικονομία, κάτι ασφαλώς απολύτως φυσικό έπειτα από έξι χρόνια βαθιάς ύφεσης. Παρά το γεγονός ότι η πτώση του πληθωρισμού δεν ήταν μέχρι τώρα ανάλογη με τις συνθήκες της ύφεσης παρουσιάζοντας σοβαρή αντίσταση λόγω των επίσης σοβαρών διαρθρωτικών αδυναμιών της οικονομίας στο μέτωπο των συνθηκών ανταγωνισμού, σήμερα το γενικό επίπεδο των περισσότερων τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες εμφανίζεται προσαρμοσμένο στις συνθήκες της οικονομίας.
Εντούτοις, και πάλι, το επίπεδο του πληθωρισμού, ο οποίος εμφανίζεται όπως σημειώθηκε αρνητικός, δεν αντιστοιχεί στην πραγματικότητα που αντιμετωπίζει ο καταναλωτής. Διότι ο καταναλωτής αντιμετωπίζει σε πολλά προϊόντα και υπηρεσίες καθημερινής χρήσης ή πρώτης ανάγκης αυξήσεις τιμών σημαντικές έως και πολύ μεγάλες, κάτι που οφείλεται είτε σε συγκυριακούς είτε σε διαρθρωτικούς λόγους.
Οι αυξήσεις αυτές αντανακλώνται στον γενικό δείκτη, ανάλογα με τη στάθμιση που έχει προβλεφθεί και που μετρά την επίπτωση της μεταβολής της τιμής της κάθε κατηγορίας στον γενικό δείκτη. Και η στάθμιση αυτή έχει προσδιοριστεί σε άλλη εποχή και άλλη συγκυρία. Ετσι, σήμερα, καταλήγει να μην οδηγεί σε ρεαλιστική διαμόρφωση του δείκτη, κάτι που θα συνέβαλε στο να είναι προφανής η πραγματική κατάσταση, δηλαδή αυτή που βιώνει ο καταναλωτής.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της αύξησης τιμών σε ένα βασικό είδος διατροφής, όπως είναι οι πατάτες, καθώς τον Μάρτιο συνεχίστηκε η εκτίναξη τιμών με ρυθμό σχεδόν 28% σε ετήσια βάση. Η συμμετοχή στον γενικό δείκτη αυτής της κατηγορίας είναι πολύ χαμηλή, μόλις 0,08. Την ίδια στιγμή, στην κατηγορία αυτοκίνητα σημειώνεται μείωση τιμών κατά 5,3%. Η συμμετοχή στον δείκτη της κατηγορίας αυτής είναι μεγάλη, της τάξης του 0,20, παρά το γεγονός ότι η αγορά των αυτοκινήτων έχει συρρικνωθεί δραματικά και ασφαλώς δεν αποτελεί πλέον αντικείμενο με μεγάλη κατανάλωση. Το φαινόμενο αυτό εντοπίζεται στις περισσότερες διατροφικές κατηγορίες, που είναι και κατηγορίες προϊόντων πρώτης ανάγκης.
Το αποτέλεσμα αυτής της στρέβλωσης είναι να μην έχουμε εικόνα για την πορεία του πληθωρισμού ρεαλιστικά προσαρμοσμένη στην πραγματικότητα της κατανάλωσης και του καταναλωτή. Μία τέτοια εικόνα, ειδικώς στις σημερινές συνθήκες, είναι απολύτως αναγκαία και πολύτιμο στοιχείο για την αποτίμηση των συνθηκών στην αγορά και αντιστοίχως την άσκηση πολιτικής. Και είναι γνωστό πως σε αυτό το μέτωπο αν η ύφεση δεν έκανε τη δουλειά τότε οι ανισορροπίες στην αγορά θα ήταν πολύ πιο κραυγαλέες.
Κέρδος 10/4/2013 06:00
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου